Hoe hou je gezonde voornemens voor 2023 vol

We zijn met z’n allen in de tijd van het jaar aanbeland waarin we allemaal weer fitter, gezonder en gelukkiger willen worden. Maar aangezien driekwart van alle goede voornemens voor het nieuwe jaar in februari al mislukt zijn, is het nu misschien de juiste tijd om een nieuwe manier te vinden om gezonde voornemens vast te stellen en te bereiken.

Het stellen van één doel, zoals vijf keer per week naar de sportschool gaan of afvallen, is immers niet altijd bijzonder effectief. Het kan bovendien betekenen dat we altijd naar doelen op zoek zijn die net buiten ons bereik liggen. Plus de blijvende schuldgevoelens als dit niet (op tijd) lukt, kan ons behoorlijk gedemotiveerd laten voelen.

Dus hoe kies je gezonde voornemens voor 2023 uit die de grootste kans op slagen hebben?

Uit je gezond voornemen

Als je hebt beslist wat jouw gezonde voornemen is, uit deze dan of schrijf het op. Dit voelt dan niet alleen als een emotionele ontlading aan, maar het kan jou ook helpen om jezelf verantwoordelijk te houden. Vermeld vervolgens je persoonlijke intentie om die taak te volbrengen. Daarbij een verklaring afleggen is essentieel. Het kan aan jezelf en anderen worden verklaard. Of het kan geschreven en gepost worden. De intenties van een gezond voornemen zijn het krachtigst wanneer ze met andere personen gedeeld worden.

Wees duidelijk

Wat jouw gezonde voornemens ook zijn, het is noodzakelijk om hier zeer duidelijk over te zijn. Wat je precies wilt bereiken en goed na te denken over de resultaten die je ermee zult behalen. De sleutel daarbij is om je bewust te zijn van waar jij jouw aandacht op richt. Want dat is de enige manier om te denken wat je in werkelijkheid wilt.

Als je precies weet wat je wilt, dan is het namelijk gemakkelijker om je hierop te concentreren. En al jouw energie hierin te steken. Het leven kent immers vele ups en downs. En dat geldt helaas ook voor het nastreven van een doel van welke aard dan ook.

De juiste voornemens kunnen jou helpen om je op koers te houden. Zelfs als er fluctuaties zijn. Want de intenties zijn er om jou er keer op keer aan te herinneren waarom jij dit wilt doen en welke resultaten jij wenst.

Zorg dat jouw voornemens positief zijn

Alles kan een gezond voornemen zijn. Dit geeft jou een aangenaam focuspunt om jouw energie naar om te leiden wanneer het onvermijdelijk elke dag weer in verschillende richtingen wordt gepusht. Zorg er daarom gewoon voor dat wat jouw voornemen ook is, het vanuit een positieve hoek komt.

Enkele voorbeelden van gezonde voornemens zijn: ‘vandaag ga ik gezonde dingen eten’, ‘vandaag zal ik geduld hebben’ of ‘vandaag ga ik bewuste keuzes maken’.

Het is daarbij bijzonder belangrijk dat deze intentie als een positieve ‘ik zal’ geformuleerd wordt. Dit in plaats van een negatieve ‘ik zal niet’. Want negatieve emoties kunnen hun positieve tegenhangers overweldigen.

Je kunt zo’n gezond voornemen, met de daarbij behorende positieve mantra, bijvoorbeeld op waterflessen bedrukken. Om jou hier niet alleen extra bij te assisteren en je eraan te houden, maar om zo het water dat in zo’n waterfles zit als het ware met deze mantra’s te voeden!

Houd je voornemens simpel

Je intenties hoeven echt niet in groteske doelen geworteld te zijn. Integendeel, ze moeten absoluut haalbaar en realistisch uitvoerbaar zijn. Ga daarom voor een voornemen dat een standaard onderdeel van jouw dagelijks functioneren is.

Naarmate je meer gewend raakt aan het stellen van dagelijkse voornemens, dan worden deze een stuk makkelijker en gewoon een onderdeel van jouw dagelijkse gewoonte. Van daaruit kun jij ze simpel tot het stellen van intenties voor je (nabije) toekomst uit laten groeien. Zo bereik je in verloop van tijd jouw doelen.

Dit werken in stapjes is erg belangrijk. Want het niet geloven dat jij jouw gezonde voornemens kunt bereiken, dat is een grote barrière voor het bereiken van je intenties. Herformuleer bij mogelijke obstakels dan ook liever je manier van denken.

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *