Noten zijn heerlijk

noten

Gezond eten is erg belangrijk. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Niets is lekkerder dan een voedzame gevarieerde maaltijd. Nootjes zijn hierbij onmisbaar. En toch worden ze vaak gezien als dikmakers. Dit klopt natuurlijk niet.

Waarom noten eten.

Ik hoef je niet te vertellen dat vers gebrande noten heerlijk zijn. Het beste is om daarom ook om naar een echte (online) branderij te gaan waar ze vers in de schepbakken liggen. Net als met kaas heb je ook zo veel verschillende noten. Pinda’s en pistache zijn misschien de meest bekende maar en zijn nog veel gezondere. Vooral ongebrande noten zoals amandelen en walnoten doen het goed. Je hebt bovendien maar een kleine hoeveelheid nodig om in je dagelijkse energiebehoeften te voorzien. In noten zitten veel Vitamine, Eiwitten en ijzers. Perfect voor na het sporten dus, of s’ochtends in de yoghurt. Een handjevol ongezouten noten per dag is al genoeg. Wat een smaakmakers he!

Gezond?

Ja dat hoorde je goed, noten zijn heel gezond. Je dacht dat ze je dik maakten maar dat is dus een fabel. Tuurlijk als je er te veel van eet (wat logisch is) kun je er een grammetje van aankomen. Alles met ‘te’ ervoor is niet goed. Er is wel een verschil tussen gebrande en ongebrande nootjes. een aantal voedingsstoffen zoals mineralen gaan helaas verloren in gebrande noten als bijvoorbeeld pinda’s. Maar niet getreurd want noten bevatten zoveel goede oliĆ«n, eiwitten en vetten dat het eigenlijk niet uitmaakt of ze gebrand of ongebrand zijn. Een handjevol ongezouten noten helpen flink tegen de ontwikkeling van hart en vaatziekten. Cholesterol heeft een negatief effect op je bloedvaten. Alweer, door in je voeding noten op te nemen voorkom je dit soort problemen.

Combinaties.

De meeste noten bevatten de meeste voedingsstoffen als je ze vers eet, maar wist je dat je noten wel een jaar kunt bewaren? Ongelofelijk he.
Hoe kun je nu meer noten gaan eten, nou hieronder zie je geweldige combinaties die je thuis kunt maken.

  • Een handjevol noten in je plantaardige yoghurt. Dit is een smaaksensatie en je hebt in de ochtend al je portie noten gehad voor de hele dag.
  • Noten in de soep of in je smoothie verwerken. Diit maakt het niet alleen lekkerder, maar ook een stuk romiger.
  • Je kunt zelf een walnotenburger maken. Als vleesvervanger is namelijk 25 gram vergelijkbaar met een stuk vlees.
  • Doe ze door de salade. Kleine stukjes nootjes zijn veel gezonder dan croutons en minstens net zo knapperig

Lees Interacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *