Is het ketogeen dieet gezond?

Ketogeen

Overgewicht is slecht voor de gezondheid. Heb je overgewicht dan is het zaak om af te vallen totdat je een gezond gewicht hebt bereikt. Er zijn legio diëten waar je uit kan kiezen, sommige zijn gezond en sommige niet. Een populaire dieet vorm is het ketogeen dieet. In dit artikel bekijken we of het ketogeen dieet geschikt is om op een verantwoorde manier af te vallen.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een dieet wat gekenmerkt wordt door een hoog percentage aan vetzuren. Bij dit dieet zal je 80% van je calorieën uit vetten halen. Dit is erg veel in verhouding met wat je normaal eet. Normaal gesproken haal je 55% van je calorieën uit koolhydraten en slechtst 30% uit vetten.

Koolhydraten worden omgezet in glucose. Glucose dient als brandstof voor onze spieren en hersenen. Het is de voorkeurs brandstof van ons lichaam. Het lichaam zal altijd eerst glucose verbranden voordat het overgaat op vetverbranding. Omdat we zoveel koolhydraten eten draait ons lichaam voornamelijk op suikerverbranding.

Willen we vet gaan verbranden dan zullen we eerst alle glucose moeten verbranden. Bij het ketogeen dieet eet je vrijwel geen koolhydraten meer, hierdoor wordt het lichaam gedwongen om vetten te gaan verbranden. Het voordeel hiervan is dat het lichaam heel efficiënt wordt in het verbranden van vet. Hierdoor gaat het verbranden van vetten makkelijker en sneller.

Bij het ketogeen dieet haal je 80% van je calorieën uit vetzuren, 15% uit eiwitten en slechts 5% uit koolhydraten. De koolhydraten die nog wel eet zijn niet te voorkomen. Ze zitten soms ook in voedingsmiddelen waar de vetten in zitten.

Als je lichaam is overgeschakeld op het verbranden van vetten dan is je lichaam in een andere metabole toestand. Deze toestand wordt ketose genoemd. Omdat ketonen als brandstof worden gebruikt. Ketonen zijn moleculen die vrijkomen bij het verbranden van vetten. Deze dienen als brandstof voor de spieren en de hersenen.

De keto griep

Het ketogeen dieet heeft een nadeel. Het omschakelen van glucose verbranding naar vetverbranding duurt een aantal dagen. Dit is een vervelende fase omdat je geconfronteerd wordt met griepverschijnselen. Zo kan je koortsachtige verschijnselen krijgen en hoofdpijn. Dit komt omdat het lichaam moet overschakelen van het verbranden van suikers naar het verbranden van vetten. In deze fase verliest je lichaam een hoop vocht. Normaal gesproken wordt glucose opgeslagen in de vorm van glycogeen in de spieren en de lever. Doordat je geen glucose meer eet raken deze glycogeenvoorraad uitgeput. Glycogeen heeft eigenschap om vocht vast te houden. Met het verlies van glycogeen en vocht gaat ook natrium verloren. Het verlies van natrium zorgt voor de griepachtige verschijnselen. Die de keto griep wordt genoemd. De klachten zijn te verminderen door voldoende natrium te eten, dit kan je doen door bijvoorbeeld bouillon te drinken.

Is het wel gezond?

Veel mensen zijn bang dat het ketogeen dieet een ongezond dieet is. Dit is op zich geen rare gedachte gezien de grote hoeveelheid vetten die je moet eten. En we hebben allemaal geleerd dat vetten slecht voor ons zijn. Nieuwe inzichten hebben ons echter geleerd dat het eten van veel koolhydraten juist slecht is. Dit komt omdat het overschot aan koolhydraten wordt omgezet in lichaamsvet. Het lichaam heeft namelijk maar een beperkte opslagcapaciteit voor glycogeen, de vorm waarin glucose wordt opgeslagen. Het Westerse dieet wordt gekenmerkt door grote hoeveelheden koolhydraten, vaak wel 55% tot 60% van onze calorieën. Het lichaam heeft echter maar beperkte opslagcapaciteit voor glucose en is daardoor genoodzaakt om glucose om te zetten in vet. Dit vet wordt rondom de organen opgeslagen en slecht voor de gezondheid.

Met het ketogeen dieet kan je in korte tijd veel afvallen. Sneller een gezond gewicht behalen en worden de risico’s op complicaties lager.

Het ketogeen dieet is bijzonder nuttig voor mensen met diabetes type 2. Dit komt omdat het eten van vetten geen enkel effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Door het ketogeen dieet te volgen kunnen mensen met diabetes en bloedsuikerspiegel beter controleren en stabiel houden. Hierdoor wordt het risico op complicaties lager en de gezondheid beter.

Bij het ketogeen dieet is het wel van belang dat je veel groente eet. Groenten leveren ons lichaam belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines mineralen en antioxidanten en spoorelementen. En zorg ervoor dat we gezond blijven. Groente hebben nog een andere belangrijke functie. Zijn een goede leverancier van voedingsvezels. Voedingsvezels moeten voorkomen dat we last krijgen van constipatie. Constipatie is een veelvoorkomend probleem bij het ketogeen dieet. Dit omdat vette voedingsmiddelen geen vezels bevatten waardoor er problemen met een goede stoelgang kunnen ontstaan.

Het ketogeen dieet is een dieet wat je puur moet inzetten om af te vallen. Het is geen dieet wat je als leefstijl zal moeten aanhouden. Omdat je eenzijdig eet kan je op termijn tekorten krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Omdat je met het ketogeen dieet sneller kunt afvallen dan met andere diëten zal je het minder lang vol hoeven te houden. Het risico op tekorten aan voedingsstoffen is dan ook relatief klein.

Verder is het van belang dat je kiest van onverzadigde vetzuren en zo min mogelijk verzadigde vetzuren eet. Om af te vallen zou je ook verzadigde vetzuren kunnen eten, het veranderd niets aan de werking van het dieet. Alleen zijn verzadigde vetzuren ongezond als je er te veel van eet. Onverzadigde vetzuren kan je volop eten. Deze vetzuren worden onverzadigd genoemd omdat ze een nog een open verbindingsmogelijkheid hebben. Hierdoor kan het lichaam deze vetzuren inzetten voor biochemische processen zoals de aanmaak van hormonen.

Lees hier meer tips over je gezondheid: https://ikbengezondbezig.nl/categorie/gezondheid/

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.