Het nut van sapkuur

Smoothie

Steeds meer mensen doen met enige regelmaat een sapkuur. Zo zou je ermee af kunnen vallen, krijg je er een mooiere huid van en reinig je het lichaam. In dit artikel leg ik uit wat een sapkuur precies inhoudt en wat de voordelen zijn.

Wat is een sapkuur?

Een sapkuur is een periode waarin je niets eet en groentesapjes drinkt. Omdat je niets eet wordt het ook wel sapvasten genoemd.

Groentesap bevat maar weinig calorieën. Dit helpt bij het afslankproces. Omdat de groentesappen maar weinig calorieën bevatten wordt de lever en het spijsverteringssysteem ontlast. De capaciteit die daarbij vrij komt zou het lichaam gebruiken om afvalstoffen af te gaan voeren. Dit staat bekend als een detox.

Waarom groentesap?

Het idee van het lichaam reinigen door te vasten is niet iets nieuws. Het wordt al sinds mensenheugenis gedaan en wordt in bepaalde culturen nog steeds gedaan. Je kunt op verschillende manieren vasten; door helemaal niets meer te eten en drinken, door alleen nog maar water te drinken of door groentesap te drinken.

Bij iedere vorm van vasten zal het lichaam zich gaan reinigen. De lever is het orgaan wat belast is met de reiniging van het lichaam. De lever moet lichaamsvreemde stoffen afvoeren. Omdat de lever zo zwaar belast wordt lukt dit echter niet altijd volledig. De lever is belast met de spijsvertering en het afvoeren van lichaamsvreemde stoffen zoals bestrijdingsmiddelen, cosmetica, deodorant, hormonen en luchtvervuiling.

Het is vooral de spijsvertering die capaciteit van de lever vraagt. De lever speelt dan ook een centrale rol is de energiestofwisseling. In de lever wordt glucose opgeslagen en aan het bloed afgegeven op het moment de bloedsuikerspiegel te laag wordt. Een overschot aan glucose en fructose worden door de lever omgezet in lichaamsvet. Omdat de lever al zwaar belast is met de energiestofwisseling komt het niet altijd toe aan een andere belangrijke taak; het afvoeren van lichaamsvreemde stoffen. Afvalstoffen worden dan opgeslagen in de lever en het vetweefsel.

Door te vasten ontzie je de spijsvertering. Met de capaciteit die daarbij voor de lever vrijkomt kan deze aan de slag met het afvoeren van opgeslagen lichaamsvreemde stoffen.

Een nadeel van vasten is dat het lichaam geen voedingstoffen binnen krijgt. Denk daarbij aan al de vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen die het lichaam nodig heeft. Veel vitamines, zoals vitamine C, zijn in wateroplosbaar. Het lichaam kan daar geen reserves van opslaan waardoor deze regelmatig via de voeding betrokken moeten worden. Door te vasten kunnen er tekorten gaan ontstaan. Hierdoor verzwakt het immuunsysteem en wordt het lichaam vatbaar voor infecties en infectieziekten.

Door groentesap te drinken blijft het lichaam goed voorzien van voedingsstoffen. Groentesap zit namelijk erg vol met vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Dit komt omdat voor het maken van één portie groentesap wel 400 gram groente wordt gebruikt. Met een groot glas groentesap werk je dus dezelfde hoeveelheid vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen naar binnen als met het eten van 400 gram groenten.

Een belangrijke eigenschap van groentesap hierin is het caloriearme karakter van deze sapjes. Groente bevat nauwelijks macronutriënten; koolhydraten, eiwitten en vetten. Hierdoor vormt het drinken van groentesap nauwelijks enige belasting van het spijsverteringssysteem. Hierdoor krijgt de lever de ruimte om opruim werkzaamheden te gaan uitvoeren en afvalstoffen af te voeren.

Hoe ziet een sapkuur eruit?

Je hebt korte en lange sapkuren. De kortste sapkuur die je kunt doen duurt een dag. Deze korte sapkuren zijn vooral bedoelt voor mensen die nog nooit een sapkuur hebben gedaan. Maar ze zijn ook geschikt voor mensen die regelmatig een lange sapkuur doen. De korte sapkuur kan dan gezien worden als periodiek onderhoud.

Een sapkuur kan voor sommige mensen vrij heftig zijn om te doen. Mensen die moeite zullen hebben met sapvasten zijn mensen die gewend zijn om veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten te eten. Bij deze mensen schommelt de bloedsuikerspiegel sterk en is het lichaam niet meer gewend om eventjes over te schakelen op het verbranden van lichaamsvet. Men heeft glucose nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en om energie te krijgen. Voor deze groep mensen kan een sapvasten dan ook het beste voorbereid worden door eerst een traject in te gaan van het ontwennen van de suikers. Dit doe je door een week voor de sapkuur te stoppen met het eten van voedingsmiddelen waarin toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten zitten.

De langste sapkuur die je kunt doen is 14 dagen. Het levert geen gezondheidswinst op om langer dan 14 dagen een sapkuur te doen. Het lichaam heeft dan voldoende tijd gehad om alle opgeslagen afvalstoffen af te voeren. Zou je het sapvasten langer volhouden dan 14 dagen dan kan dit juist een nadelig effect op de gezondheid gaan hebben. Het risico wat je dan gaat lopen is het risico op spierverlies. Dit komt omdat je dan lange tijd geen eiwitten hebt gegeten. Je lichaam heeft eiwitten nodig voor het behoud van spiermassa. Indien spiermassa verloren gaat dan wordt de kans op botbreuken groter en wordt de stofwisseling trager. De stofwisseling is afhankelijk van de hoeveelheid spiermassa.

Voordelen van een sapkuur

Veel mensen voelen zich beter na het volgen van een sapkuur. De huid wordt mooi en egaal en spijsverteringsklachten kunnen erdoor verminderen. Veel mensen maken er ook melding van zich helderder in het hoofd te voelen. Een ander voordeel van een sapkuur is dat het een goede en gezonde methode is om mee af te vallen. Het risico van diëten is dat er tekorten aan voedingsstoffen ontstaan. Bij een sapkuur heb je dit risico niet, dankzij de grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen die je dankzij de groentesappen binnen krijgt.

Meer tips? Kijk hier.

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.