Gezonde voeding voor sterke botten

Als kind leren we dat we genoeg melk moeten drinken voor sterke botten. Niet zo gek, want calcium is onmisbaar voor gezonde botten. Maar u kunt nog meer doen om uw botten te beschermen. Zeker bij botontkalking is gezonde voeding van belang. Genezing van botontkalking is niet mogelijk, maar gelukkig kunnen we er zelf heel veel aan doen om de botten zo gezond en sterk mogelijk te houden. Voeding en voedingssupplementen zijn naast bewegen dé manier om botontkalking (osteoporose) te verminderen of te voorkomen.

Hoe zien onze botten eruit?

Ons lichaam wordt grotendeels gevormd door onze botten. Ook wel het skelet genoemd. Zonder botten zou ons lichaam in elkaar zakken. Botten zorgen voor stevigheid van het lichaam. Ook zijn onze botten erg van belang bij bescherming van onze organen zoals het hart, de longen en de hersenen. Het lichaam bevat zo’n 206 botten. Vaak wordt er gesuggereerd dat botten hard zijn. Zo voelen ze ook aan, maar een bot bestaat uit meerdere lagen. Een harde buiten laag, het beenvlies en het sponsachtige bot. Als laatste is er het kraakbeen. Kraakbeen is een zacht weefsel dat tussen de gewrichten zit. Hierdoor kunnen de botten soepel van elkaar bewegen. De botdichtheid is tussen ons 25e en 30e levensjaar het grootst. Daarna blijft die een aantal jaren stabiel. Na 45 jarige leeftijd neemt de aanmaak langzaam af en worden botten geleidelijk minder sterk. Daarom is het van belang om dagelijks verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, om de botten zo stevig mogelijk te houden. Ook op hoge leeftijd en zeker voor wie al broze botten heeft.

Belangrijke stoffen voor de botten

Bepaalde voedingsmiddelen zijn dus erg van belang, maar voeding verricht geen wonderen. We kunnen er namelijk geen botweefsel bij eten. Echter met goede voeding, voedingssupplementen, voldoende beweging en zonlicht kunnen we het proces wel vertragen. Eén van de belangrijkste voedingsstoffen voor sterke botten is calcium. Calcium is nodig voor de opbouw van botten en tanden. Ook zorgt het ervoor dat de botten sterk blijven. Het is dan ook een advies om op jonge leeftijd al voldoende calcium in te nemen. Hoe meer calcium in de botten, hoe langer de botten stevig blijven. Calcium zit vooral in zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt. Daarnaast komt het ook veel voor in noten, peulvruchten en groene groenten.

Naast calcium zijn de volgende voedingstoffen belangrijk voor sterke en gezonde botten: vitamine D, magnesium en vitamine K2. Deze voedingsstoffen hebben ieder een eigen werking op onze botten. Maar het meest belangrijk is dat ze elkaar ook aanvullen en elkaar werking versterken. Wanneer er een tekort is aan één van deze voedingsstoffen wordt er aangeraden dit aan te vullen met supplementen. Heeft u persoonlijk advies nodig? Neem dan contact op met een specialist in supplementen.

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.