We hebben steeds vaker langdurig rugpijn, toch is ervoor relatief eenvoudig een oplossing

Een jongere zul je je er niet snel over horen, rugpijn. Van de tieners en twintigers zijn de lichamen nog kwiek en lenig. Een verkeerde houding en langdurig zitten wordt in onze jonge jaren opgevangen door de flexibiliteit van het lichaam zelf. Pas vanaf het dertigste levensjaar beginnen bij de meeste mensen de klachten. 

Het is die combinatie van gehaastheid en verkeerde aanpak die voor de problemen zorgt. We willen te veel en te snel en letten hierdoor niet meer op onze houding. Toch is de oplossing voor rugpijn simpeler dan we denken.

Het antwoord op het probleem? Meer bewegen!  Want juist dit simpele gegeven voorkomt de verkramping van spieren. De grootste boosdoener in dit verhaal. Door stijve spieren kan namelijk stramheid ontstaan. Vanuit deze stramheid ontstaan vaak de eerste klachten. Zoals de zere rug of er ontstaat zelfs spit. Door de rugklachten nemen we vervolgens verkeerde houdingen aan om de pijn te ontwijken. Wat nog meer problemen met zich meebrengt.  Als de pijn lang aanhoudt dan zijn we geneigd om naar de pijnstillers te grijpen. Als zelfs dat niet helpt dan willen we maar wat graag dat de huisarts. Met als laatste redmiddel het ziekenhuis. Zelden liggen we de oplossing bij ons zelf neer. 

Maar van die gedachte moeten we dus af volgens verschillende artsen en fysiotherapeuten. Mensen met rugklachten schieten al snel in de slachtofferrol en willen gepamperd worden. Dit is niet de goede methode volgens de artsen, de oplossing zou veel meer bij de patiënten zelf moeten komen te liggen. Het eerste advies zou dan ook moeten zijn: “meer bewegen” en niet “meer pillen”

Rugpijn bij de bron aanpakken

Er zijn vele verschillende vormen van rugpijn. De bekendste rugpijn is spit. 

Spit openbaart zich in de meeste gevallen via een spitaanval. Hierbij schiet het ‘in de rug”. 

De oorzaak hiervan is een verkeerde beweging of lichaamshouding. Met wat simpele pijnstillers en voldoende beweging is spit snel weer verdwenen. Maar zoals we al eerder zeiden, het is beter om de oorzaak aan te pakken. Het aanpakken van de houding. Dit kan veel leed voorkomen.

Bekijk de infographic hiernaast maar eens. De illustratie geeft mooi aan hoe je moet zitten, tillen, autorijden en zelfs het gebruiken van je smartphone in een correcte houding is er in opgenomen! 

Denk ook aan eens aan de arbodienst!

Het bijzondere is ook dat stratenmakers niet eerder last van hun rug krijgen dan mensen die werken op kantoor. Hieruit blijkt ook weer dat bewegen echt een goede remedie is tegen rugpijn. 

Voorkomen blijft echter beter dan genezen. Dus naast het gebruik van een goede houding en het in beweging blijven zijn er nog de nodige hulpmiddelen die bijvoorbeeld het tilwerk in en rondom het bedrijf of huis een stuk makkelijker maken.

Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van tilliften, zowel op de zaak of rondom het huis kun je zware objecten een stuk eenvoudiger verplaatsen. Maar ook een zit-sta bureau kan een goede methode zijn om ellende met de rug te voorkomen

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.