Hielspoor: hardnekkige kwaal bij hardlopers

Hardlopen: you love it or you hate it.
Behoor jij tot de eerste groep? Dan kan je niet wachten totdat je agenda het toelaat om te gaan lopen. Het liefst iedere dag, zover als je kunt.
Zon, wind, kou of regen, niets houdt jou tegen om je hardloopschoenen aan te doen en de deur uit te gaan.

Belasting

Je voeten krijgen het tijdens het hardlopen zwaar te verduren. Bij iedere stap die je zet, zet je twee tot driemaal je lichaamsgewicht op je knieën, enkels en voeten.
Met goede schoenen, aandacht voor warming-up (en cooling down) en een correcte looptechniek zorg je ervoor dat je voeten ontlast.
Toch liggen klachten op de loer, zoals blaren, eelt of irritaties en pijn aan spieren en pezen.
Neem je geen rust maar blijf je doorlopen? Dan loop je onder andere het risico op hielspoor.

Hielspoor

Hielspoor (de officiële benaming voor deze klacht is Plantaire Fasciitis) is een stukje verkalking aan het hielbot, als gevolg van een ontsteking aan het botvlies door de uitrekking van de peesplaat onder je voet tijdens het lopen.
De klachten zijn een felle pijn aan de onderkant van je hiel (onder je hak met eventueel uitstraling naar de zijkanten).
Kenmerkend voor hielspoor is dat de pijn vooral optreedt bij belasting vanuit rust, bijvoorbeeld na een lange autorit of als je ’s morgens uit bed stapt.
Je krijgt deze klachten juist na de rust doordat dan de peesplaat iets verkort en verstijft, wat zich uit in pijn bij het lopen. Soms verminderd de pijn als je even in beweging bent, maar helaas zal deze steeds weer terugkomen wanneer de klacht niet bij de oorzaak wordt aangepakt.

Oplossing voor je klachten

Herken je je in deze vervelende klachten? Dan is het zaak om de duur en intensiviteit van je looptrainingen aan te passen. Een korte periode van totale rust is ook aan te raden.

Loop je veel op verharde wegen? Dan kan je beter kiezen voor een zachtere ondergrond, zoals een bospad, grindpad of atletiekbaan.
Vervang een deel van je looptrainingen door een alternatief, zoals bijvoorbeeld zwemmen of fietsen.

Blijven de klachten aanhouden? Neem dan contact op met een goede podotherapeut.
Deze onderzoekt je voeten en je looppatroon om de oorzaak in kaart te brengen en je passend advies te kunnen geven.
Bij negeren en stug doortrainen zullen de klachten alleen maar toenemen en lastiger te behandelen worden.

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.